Je kunt heel veel over Nederland zeggen, maar qua railinfra mogen ‘we’ er best zijn. Ons land kent een prachtig netwerk aan railinfra van in totaal bijna zevenduizend kilometer. Let wel: alleen het enkelspoor gerekend. Dat netwerk wordt behoorlijk intensief gebruikt en onderhouden door ProRail. Blijft dat dé klacht der klachten van ons Nederlanders ‘het te laat vertrekken van de trein’ is. Ondanks dus een prachtige railinfra.
Spoornetwerk
ProRail dus, al gaat het dan specifiek om het gemengde spoornetwerk, die van reizigers- en goederentreinen dus. De Betuweroute bijvoorbeeld, wordt gezien als een apart stuk railinfra. Deze spoorlijn van 160 kilometer lang loopt van de haven van Rotterdam tot aan de Duitse grens en wordt niet beheerd door ProRail, maar door KeyRail. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de capaciteit op het netwerk en hebben ze ook de verkeersleiding in handen. En wie het spoor gebruikt, betaalt aan Pro-, of KeyRail. Hoe simpel kan het zijn?
Nog even over de Betuweroute, want dat is toch wel een bijzonder stuk railinfrastructuur. Het is namelijk exclusief bedoeld voor goederentreinen. Treinen van de Nederlandse Spoorwegen maken er dus geen gebruik van. Deze speciale route is sinds 2007 operationeel en kende vanaf dat moment een gestage groei.
Overslag
Tot zover de overzichtelijkheid. De totale infrastructuur namelijk, omvat meer onderdelen. De kern vormen de hoofdspoorwegen (van ProRail of KeyRail dus). Andere onderdelen van de railinfra zijn de zogenaamde railterminals, gebruikt voor zowel de overslag van containers als ook voor de overslag van bulkladingen. Dan heb je ook nog de laad- en losplaatsen., bestemd voor het railgoederenvervoer. Losse wagons worden zoals genoegzaam bekend beladen op deze openbare los- en laadplaatsen. Opslagvoorzieningen zijn bij laatstgenoemde plaatsen weer niet aanwezig. Dan heb je – om het wat gecompliceerder te maken- ook nog de gespecialiseerde locaties voor overslag. Die hebben wél weer voorzieningen qua opslagmogelijkheden. Op deze plaatsen kunnen alle soorten ladingen terecht en deze plaatsen worden wel Railports genoemd. Ze zijn er dus niet alleen voor de overslag, maar dus ook op voor opslag en bijvoorbeeld het vullen en ledigen van containers.
Railports zijn binnen een heus Europees netwerk met elkaar verbonden, en dat biedt natuurlijk de nodige voordelen. Meer overslagmogelijkheden? Jawel, want ook bij bedrijven die een aansluiting op het spoor hebben, zijn er mogelijkheden.
Kortom: de railinfrastructuur in Nederland is bijzonder en gewoon prima geregeld. Als vanaf nu ook de reizigerstreinen op tijd gaan rijden, kunnen we helemaal tevreden zijn. Zover is het echter nog lang niet. Helaas.